,,Ben Hobrink richt in zijn niet onomstreden boek Moderne wetenschap in de Bijbel terecht
de aandacht op de wetten uit onder meer Leviticus. Behalve dat die socialer en
milieuvriendelijker waren dan van buurvolken uit die tijd, wat buitenlandse
herkomst onwaarschijnlijk maakt, blijkt er kennis achter te zitten die
toentertijd nog volslagen onbekend was en pas in onze tijd is opgedaan.
,,Neem de regel van de besnijdenis. Ten eerste blijkt besnijdenis
bij minder hygiënische volken de kans op kanker aan de geslachtsorganen
aanmerkelijk te verkleinen, en ten tweede blijkt de achtste dag, waarop volgens
de Mozaïsche wet de besnijdenis moest plaatsvinden, juist de dag te zijn waarop
de bloedstolling het best werkt. Nog duidelijker wordt mijn punt op het gebied
van de reinigingswetten. Een hele reeks specifieke voorschriften die je kun
nalezen, zoals lichaam en kleding wassen na aanraking van een dode, afzondering
bij een besmettelijke ziekte enzovoort, waren in die tijd en vele eeuwen nadien
hoogst ongebruikelijk maar zijn volgens onze huidige kennis precies wat nodig
is ter voorkoming van pest- en darmepidemiën, geslachtsziekten,
onvruchtbaarheid en voedselverontreiniging en ter verhoging van de algehele
levensverwachting. En het derde belangrijke punt: de voedselwetten. De regels
voor welke dieren als rein en welke als onrein beschouwd werden zijn vanuit
onze kennis als volgt samen te vatten: voor consumptie verboden zijn dieren die
a) gevaarlijk kunnen zijn voor onze gezondheid, bijvoorbeeld door de
aanwezigheid van trichinen, of b) belangrijk zijn voor het ecologisch
evenwicht, zoals aaseters. Verder kan het eten van 'doodgevallen' dieren
gevaarlijk zijn en werd dus verboden. Als laatste wil ik nog noemen dat het
voorgeschreven sjabbatsjaar, één op de zeven jaar braaklegging van de grond,
het beste blijkt te zijn voor de bodem.
,,Dat deze wetenschappelijk gezien beste regels verpakt zijn
in godsdienstwetgeving is van ons uit te begrijpen. Om te beginnen hadden
mensen, zeker in die tijd en omgeving waarin het Joodse volk waarschijnlijk het
enige was waarvan de godheid niet door middel van beelden mocht worden gediend,
de mensen behoefte aan iets tastbaars, zoals een tabernakel met daaromheen een
priestercultus vergezeld van de nodige regels en symbolen. Bovendien moesten
aan de naleving daarvan wel sancties worden verbonden omdat wetenschappelijke
argumenten daar en toen niemand zouden hebben overtuigd. Dit alles wil niet
zeggen dat het God uitsluitend ging om der mensen lichamelijke gezondheid, maar
het vereren van de ene ware God, geestelijk welzijn en lichamelijke voorspoed
worden duidelijk met elkaar verweven, moeten met elkaar samenhangen.
,,Verder beweer ik niet dat de Bijbel alleen geloofwaardig is
op punten van of vanwege wetenschappelijk betrouwbare informatie, maar
misschien helpt het jou, die de moderne wetenschap hoog in het vaandel heeft
staan, de waarde van de Bijbel in te zien. Dat die veel verder reikt dan dit
valt buiten het bestek van deze reeks.”
,,Daar heb je al wel eens over geschreven, geloof ik.”
,,Maar jij gelooft dus toch niet zo in de wetenschap?”
,,Onze wetenschap heeft zijn waarde, maar ook zijn
beperkingen. Een wetenschappelijke discussie over het oorsprongsvraagstuk is
leerzaam, maar ten eerste spelen er altijd vooronderstellingen mee, ten tweede
kan onze wetenschappelijke kennis nooit volledig uitsluitsel geven over hoe de
wereld is ontstaan en nu in elkaar zit en ten derde is het de vraag of onze
wetenschappelijke methode leidt tot echte waarheidsvinding, maar dat laatste is
een wijsgerige vraag die we hier verder buiten beschouwing moeten laten. Ik
vind het een voordeel van de Bijbel in dezen dat die onze kennis kan
uitbreiden, maar zelfs dan blijven er nog genoeg raadsels over.”