maandag 29 oktober 2012

Humor

,,Ha Evert! Wat ben jij saai geworden. In je boek ben je humoristisch genoeg, maar de stukjes die je de laatste tijd schrijft zijn allemaal even zwaar en somber.”
,,Het woord "humor" komt van het Griekse woord "χυμός" dat "vocht" of "sap" betekent, en dat kan net zo goed betrekking hebben op zwarte gal als op bloed.”
,,Ah nee, begin nou niet weer zo zwartgallig. Je zou gewoon wat meer moeten lachen.”
,,"Tot het lachen zeide ik: Gij zijt onzinnig."”
,,Onzin. Lachen is gezond. Ik probeer me te houden aan dat liedje: Begin de dag met een dansje, / begin de dag met een lach, / want wie ’s morgens vrolijk is, / die lacht de hele dag.
,,Het lachen zal je vergaan.”
,,Klets niet, man! Als je altijd zo somber en ernstig ben word je depressief en wie weet wat voor narigheid nog meer.”
,,Jij ben positief.”
,,Jaha… dat is belangrijk en voordelig tegelijk. Belangrijk in het algemeen en voordelig in mijn geval.”
,,Hm. Dus… jij zou scholieren aanraden om in plaats van goed op te letten in de les maar wat gein te maken?”
,,O ja, laat ze maar eens wat grappen uithalen. Wat denk je, zou de leraar dan meelachen?”
,,Ja, heel op ’t laatst.”
,,Wie het laatst lacht heeft geen gevoel voor humor.”
,,Ja, misschien heb je nu toch een keer gelijk. Ach weet je, op zich ben je een beste vent, maar met jouw instelling bereik je volgens mij weinig. Kijk maar naar die zuidelijke landen, waar feestvieren belangrijker is dan werken.”
,,Is het ook.”
,,Jij kom vast ook uit Zuid-Europa of Afrika.”
,,Klopt. Daar hebben de mensen meer temperament.”
,,Dichter bij de evenaar worden de mensen heter gebakerd.”
,,Aa, prachtig! Zo ken ik je weer! Ga zo door, zou ik zeggen!”
,,Ik zal eens kijken, maar ik beloof niks. De groeten.”
,,Houdoe.”

Ik sprak met Anand. Degenen die Schaduw van de werkelijkheid hebben gelezen zullen hem niet kennen, want daar komt hij niet in voor. Maar beter ook, want hij heeft nogal vreemde opvattingen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten