,,Maar zijn evolutionisme en creationisme nu echt zulke
onverzoenlijke vijanden?”
,,Tal van theologen en andere wetenschappers en
niet-wetenschappers hebben getracht ze met elkaar te verzoenen, bijvoorbeeld door
te stellen: “God leidde de evolutie” of iets van dien aard. Maar laat ik het
maar eerlijk zeggen: voor die opvattingen geef ik niet veel. Het zijn een
gekunstelde compromispogingen die door geen van beide uitersten-partijen
serieus genomen worden. Wie zo’n tussenvorm voorstaat komt én met de
wetenschap, én met de Bijbel in de knoop.”
,,Voorbeeld?”
,,De tijdperkentheorie
stelt dat de zes scheppingsdagen in Genesis 1 duizenden of miljoenen jaren
moeten hebben geduurd. Dit is echter niet de bedoeling geweest van de
bijbelschrijver, want ten eerste betekent het woord "joom" in combinatie met een getal in het Hebreeuws altijd een
dag van 24 uur; bovendien wordt dat nog eens benadrukt door de herhaalde
formulering: "Het was avond en het was morgen: …de dag"; daarnaast is
de opsomming van dagen precies hetzelfde als in Numeri 7 waarbij niemand
twijfelt aan dagen van 24 uur. Ten tweede is Genesis 1 een geschiedkundig
verhaal en geen gedicht, blijkens de Hebreeuwse grammatica. De enige twee
verzen in Genesis 1-2 (1:27 en 2:23) die in dichtvorm zijn geschreven bevatten
trouwens eveneens geschiedenis, zoals ook vele psalmen, bijvoorbeeld 78 en 105.
,,Bovendien moet je gaan tornen aan de betekenis van de
schepping van de mens als die van apen zou afstammen; en van de zondeval als er
voordien al lijden (met inbegrip van kanker) en dood in de dierenwereld was
(vgl. "zeer goed" in Genesis 1 met "de ganse schepping
zucht" in Rome 8) en dientengevolge met de zin van het sterven en de opstanding van Christus, het centrale
thema in het christendom. Ik meen dat het Don Batten is die daarom terecht
stelt: "Pogingen om Genesis los te koppelen van de echte geschiedenis van
het heelal maken van het christendom een irrelevant verhaal. 'Geloof' is dan
niet meer dan een virus in het brein, waarbij de wens de vader is van de
gedachte, net als in sprookjes."
,,Buitendien krijg je als je toch aan Genesis 1 wil
vasthouden problemen met de biologie, want hoe kunnen planten (geschapen op dag
3) overleven zonder dieren (dag 5 en 6)? Vele planten zijn voor hun bestuiving
en zaadverspreiding immers afhankelijk van insecten en andere dieren. Om een
ander voorbeeld te noemen: met de kadertheorie
is het al niet veel beter gesteld. Hier geldt dus treffend de volgende
uitspraak: "Marrying one’s theology to today’s science means that one is likely to
be widowed tomorrow."
,,Is dat dan niet wat jij zelf ook probeert te doen?”
,,Ja, dat is het zeker niet. Het model dat ik voorsta wordt
weliswaar ondersteund door hedendaagse wetenschappelijke inzichten, maar is
volkomen onafhankelijk van en zelfs bepaald strijdig met de gangbare modellen. Een
tussenvorm tussen creationisme en evolutionisme die wel wetenschappelijk
verdedigbaar blijkt zijn (en niet theologisch verdedigd hoeft te worden,
aangezien er geen Bijbel aan te pas komt) is Intelligent Design, een vorm van theïstische evolutie. Intelligent
Design is een theorie ontwikkeld om de grootste bezwaren tegen het darwinisme
op te vangen, met name het raadsel van het ontstaan van leven en het bestaan
van onherleidbaar complexe systemen, die leiden tot de conclusie dat er wel een
ontwerper geweest moet zijn, één of andere intelligentie die het leven
construeerde. Daar kan ik nu niet al te lang op ingaan; ik kan alleen zeggen
dat die minder problematisch is dan het standaardmodel maar dat om allerlei
(genoemde) redenen mijn voorkeur uitgaat naar het jonge-aardecreationisme.”
,,Tja.”
,,Als ik alle onderwerpen van de afgelopen weken nog eens op
me laat inwerken komt er een verontrustend actuele bijbeltekst in mijn
gedachten, uit Psalm 10: "De goddeloze, met zijn neus in de hoogte,
onderzoekt niet; al zijn gedachten zijn: er is geen God." En om terug te
komen op de afleveringen over wetenschap een aardige bijbeltekst in dit verband.
In I Samuël 2:3 (Statenvertaling) doet Hanna (Chanaa) de volgende uitspraak:
“De HEERE is een God der wetenschappen”. Niet dat ik daarmee iets wil bewijzen,
want andere vertalingen geven de tekst anders weer, maar het is een aardige
onderstreping van wat ik heb betoogd, onder meer dat geloof en wetenschap niet
strijdig zijn.”
Geen opmerkingen:
Een reactie posten