Hoe voorkom je dat je kinderen als ontwortelde puber zich
laten meeslepen door de maalstroom der inhoudsloze wereld en blindelings achter
de belhamels aanlopen?
Een goede opvoeding is niet eenvoudig en biedt geen garantie
op succes, maar zeker twee dingen zijn onmisbaar.
Ten eerste: bied een stabiele, veilige thuishaven.
Onderzoeken tonen aan dat jongeren die in de misdaad terechtkomen in veel
gevallen een instabiele thuissituatie hadden, zoals gescheiden ouders.
Waardering en duidelijke regels helpen een kind een evenwichtige, krachtige
persoonlijkheid te ontwikkelen.
Het is goed als een kind in contact komt met andere
kinderen, maar het is funest als dat in de eerste levensjaren ten koste gaat
van het contact met de eigen gezinsgenoten en in het bijzonder de moeder.
Daarom is de rijksoverheid op dit moment ook zo dwaas bezig door het kostwinnersmodel te gronde richten en
alle moeders, tegen hun aard in, aan betaald werk te krijgen. Die belangrijke
eerste jaren kun je later niet meer overdoen.
Ten tweede: geef inhoud mee.
Leg een solide basis van ethisch besef, van normen en
waarden, zodat ze op latere leeftijd de leegheid van het gebrek daaraan inzien.
Stort een hechte fundering van bijbelkennis, die niet alleen
nuttig is voor de algemene ontwikkeling, maar waarop bovendien een duurzaam huis
van geloof kan worden gebouwd. Ondanks dat geloof in onze tijd ietwat uit de
mode is, blijkt uit onderzoek dat gelovigen van grote betekenis zijn voor de
maatschappij, bijvoorbeeld door het steunen van goede doelen. Daar komt bij dat
de keuze van religie niet om het even is, en ook daar moeten
je kinderen van doordrongen zijn.
Geef je kinderen goede argumenten mee waarom de Bijbel niet
zomaar één van de vele oude heilige boeken is, maar dat hij die alle, alsmede
alle hedendaagse geschriften, in de schaduw stelt. En toon aan dat het geloof
in God niet zomaar een hersenspinsel is.
Bied tegenwicht tegen de heersende wetenschappelijke
opvattingen die – geheel ten onrechte – in het onderwijs en in de media vrijwel
klakkeloos als juist worden aangenomen, alsof bijvoorbeeld de evolutietheorie
een feit zou zijn en geen theorie, alsof vaststaat dat de kosmos is ontstaan
door een oerknal, alsof er geen geestelijke wereld zou bestaan, alsof elke
sjamaan, heks of tovenaar hooguit een goede goochelaar is, en meer van dien
aard.
Laat hen zien dat ons economisch bestel niet bepaald je van
het is.
Neem hen vaak mee de natuur in, want zelfs al heb je de pech
in de stad te wonen, je kinderen moeten de kans krijgen in de vrije natuur te
ravotten en te weten dat dat je gezondheid ten goede komt. Leer hen
planten en dieren herkennen, maar vooral: laat hen zich verwonderen over de
grote dingen (van olifant tot sterrenhemel) en de kleine (van waterdiertjes tot
bladgroen).
Leer hen hun geboortestreek kennen, zodat ze ergens kunnen
wortelen en niet bij de eerste de beste confrontatie losgeslagen worden. Vertel
hen over hoe het landschap tot stand is gekomen, hoe je voorouders zich ervoor
hebben ingezet en hoe zij leefden en spraken.
Geef talenkennis mee. Voed je kinderen bij voorkeur tweetalig
op, zo mogelijk Nederlands en de taal van je streek. Vergeet ook voorlezen niet.
Tot slot: voorzie ze van een rijke culturele bagage.
Doordrenk hen met kwaliteitsmuziek uit de voorgaande eeuwen en laat hen de pracht
van de achttiende-eeuwse schilderkunst vergelijken met het
geknoei uit de twintigste eeuw. Schreef
Oswald Spengler niet reeds in zijn tijd:
"Auf welcher Stufe der innern und äußern
Würde steht heute alles, was Kunst und Künstler heißt! In der
Generalversammlung irgendeiner Aktiengesellschaft oder unter den Ingenieuren
der erstbesten Maschinenfabrik wird man mehr Intelligenz, Geschmack, Charakter
und Können bemerken als in der gesamten Malerei und Musik des gegenwärtigen
Europa"?
Onze tijd hééft zijn waardevolle dingen, en het is goed om
je kinderen dat mee te geven, maar ze moeten evenzeer weten dat er heel wat
niet (meer) deugt. En daar moeten ze iets tegenover weten te stellen – wat hen
niet mee zal vallen als u (jij) het hen niet zou leren. Jij kun hen een
voorsprong geven op hun leeftijdgenoten, die ze niet snel verliezen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten