Omdat
de tijd van het jaar vorige week om een romantisch onderwerp vroeg moest ik
deze reactie op nieuw nieuws over het Nederlandse postbedrijf PostNL even
uitstellen, maar hier is hij dan, in onafgezwakte vorm.
Opnieuw
is PostNL in het nieuws, en wederom in ongunstige zin. Overigens ligt de schuld
niet geheel bij PostNL zelf, want er zijn twee andere boosdoeners:
1.
Dalende
postvolumes. PostNL reageert daarop echter zeer onverstandig door de prijs van
postzegels voor de zoveelste keer in korte tijd te verhogen, daarmee een neergaande
spiraal inzettend: mensen versturen minder post → postzegels worden duurder →
mensen versturen minder post… En dit terwijl de eerste noodzaak van een
moeizaam lopend bedrijf is de klant tevreden te stellen en te houden. Maar de
klant is (nog) niet tevreden, getuige de vele opmerkingen die op het internet
te vinden zijn:
·
"Bij
mij wordt geregeld verkeerde post bezorgd."
·
"Ik
krijg mijn post vaak te laat of zelfs helemaal niet."
·
"Er
zijn steeds minder brievenbussen en postkantoren."
·
"De
directie van PostNL verdient schandalig veel."
·
"Postbodes
worden ontslagen. Postbezorgers worden slecht betaald."
·
"Postzegels
worden onderhand onbetaalbaar."
2.
De
overheid, die destijds het postbedrijf afstootte, met als gevolg concurrentie. PostNL
reageert daarop echter zeer onverstandig door op minder dagen te willen
bezorgen. Goed, dat de maandag afgestoten wordt, daar kan ik inkomen, gezien de
uiterst beperkte hoeveelheid maandagpost en het belang van een vrije zondag
voor iedereen. Maar het idee om de woensdag- en vrijdagbezorging ook af te
schaffen is je reinste dwaasheid; woordvoerder Van Bastelaar zou zich diep
moeten schamen. Ik heb de aandelenkoersen niet gevolgd, maar het zou me niet
verbazen als het aandeel van PostNL op dit nieuws reageerde door in waarde te halveren.
Je kun zien aankomen wat er gebeurt: PostNL gaat van vijf naar drie
bezorgdagen, concurrent Sandd schroeft op van twee naar drie dagen – en de
achterstand is ingelopen. Een postbezorger kan er nauwelijks trots meer op zijn
voor hét Nederlandse postbedrijf te werken.
Opnieuw: privatisering
is fnuikend voor een nationale dienst als de post, de spoorwegen, de snelwegen
en rijkswateren, de politie… De enige juiste beslissing van de overheid zou
zijn om de post weer bij het Rijk onder te brengen. Tot zolang moet PostNL wat
verlies bij de afdeling Productie (een slecht gekozen term voor sortering + bezorging) voor
lief nemen, gezien de nettowinst die het bedrijf nog altijd maakt.
Kortom:
slechtere dienstverlening, hogere prijzen. De leus van Aldi is "hoge
kwaliteit, lage prijs"; de leus van PostNL lijkt te zijn: "lage
kwaliteit, hoge prijs". Nu zijn er wel verbeteringen doorgevoerd ten
opzichte van het 'rampjaar' 2012 met de mislukte reorganisatie, maar als PostNL
één stap vooruit zet, zet het er twee achteruit. Buitengewoon jammer.
Voor de duidelijkheid wel even twee kanttekeningen:
BeantwoordenVerwijderen* Lang niet overal doen postbezorgers hun werk slecht. Ik krijg de indruk dat de bezorgkwaliteit ongeveer omgekeerd evenredig is met het inwoneraantal van de plaats.
* Als het al doorgaat zal het althans nog jaren duren voordat de postbezorging echt van 5 naar 3 dagen gaat (ingewijden schatten 10 jaar). Maar hoe dan ook, hierop vooruit te lopen schaadt het imago van PostNL.