Freude, schöner Götterfunken, Tochter aus Elysium,
Wir betreten feuertrunken, himmlische, dein Heiligtum!
Deine Zauber binden wieder, was die Mode streng geteilt;
Alle Menschen werden Brüder, wo dein sanfter Flügel weilt.
Wir betreten feuertrunken, himmlische, dein Heiligtum!
Deine Zauber binden wieder, was die Mode streng geteilt;
Alle Menschen werden Brüder, wo dein sanfter Flügel weilt.
Rampen...
kunnen verbroederen. Welk leed ze ook mogen aanrichten, vaak hebben ze
onbedoeld gunstige bijwerkingen. Zoals dat mensen gaan nadenken over de oorzaak
en hoe ze wellicht in de toekomst herhaling kunnen voorkomen of de schadelijke
gevolgen beperken. Maar ook verbroedering; mensen die eerst niet naar elkaar
omzagen gaan elkaar helpen. Het kan ook in het klein; de beste manier om
onbekenden in de trein met elkaar in gesprek te brengen is hem een paar uur op
het platteland te laten stilstaan. Wel zal dat gepraat deels bestaan uit
gemopper. En bij grote rampen worden mensen echt niet allemaal beter – ook het
slechtste in de mens komt naar boven.
Een
betere manier om mensen bij elkaar te brengen en de wereld te verbeteren is
daarom: vreugde. Alleen al het luisteren naar muziek als de 9e
Symfonie van Beethoven maakt je blij; of het nu de volledige orkestversie is of
een muzikantenoploop
op straat.
Een blij
mens zal niet zo snel iemand bestelen, bedriegen of vermoorden. Vrolijke mensen
beginnen geen oorlog. Kortom: met meer vreugde wordt de wereld een betere plek.
Ik had
een studiegenoot die altijd vrolijk was; opgeruimdheid lag in zijn aard.
"Een blije jongen" noemde hij zichzelf. Hij is boswachter geworden en
ging excursies leiden waarmee hij ongetwijfeld tal van mensen blij heeft kunnen
maken. Nu ben ikzelf anders geaard – o nee, dat is tegenwoordig een verkeerde
uitdrukking; wel: ben ik niet zo'n lolbroek, heb ik niet zoveel met blije
geiten, maar toch: ze zouden er meer moeten zijn. Het zou de mensheid ten goede
komen.
Dus
zonder oppervlakkig te willen doen (lees slechts mijn andere berichten) wil ik
je oproepen: wees eens wat vaker (en langer) vrolijk. Hoe? Misschien door
boswachter te worden en natuurexcursies te leiden. Of naar goede muziek als van
Beethoven te luisteren. Of te zoeken naar schoonheid: in de natuur, muziek, in
kunst, kleurrijke kleding, in prachtige karakters, in taal. Het mooiste woord ter wereld is
"jabulani". Proef het eens
op je tong, zing het, roep het in koor: jaa-boe-laa-nie!
Dat woord geeft vreugde, want het betékent "vreugde". Hetzelfde geldt
voor het Duitse "Wonne".
Er
bestaat een raadselachtig verschijnsel – zoals de wereld vol is met raadsels –
dat psychologen een harde noot te kraken geeft. Er is een oud verhaal van twee
mannen in een Romeinse kerker met hun voeten in het blok, die zo blij waren
dat ze midden in de nacht zaten te zingen – en niet zachtjes, maar zo dat de
hele gevangenis kon meegenieten. En dat terwijl ze een paar uur tevoren
gegeseld waren en op valse gronden gevangengezet – stellig zonder
geestverruimend drankje.
Het gekke
is dat zulke dingen, net als in de Romeinse tijd (er zijn uit die eeuwen veel
meer dergelijke verhalen bekend), nog steeds gebeuren.
In de twintigste
eeuw, waarin de Roemeense predikant Richard Wurmbrand vertelde over de vreugde die hij
en medegevangen kenden in de gevangenis onder het communistische bewind. In de
eenentwintigste eeuw, waarin een Nederlandse predikant (i.v.m. met privacy kan
ik geen detailinfo verstrekken) onverwacht veel tegenstand kreeg vanuit zijn
gemeente, waardoor hij er psychisch aan onderdoor ging, maar desondanks achteraf kan vertellen nooit zo'n diepe vreugde te hebben gekend als in die tijd. Zo zijn er meer voorbeelden – en niet alleen van predikanten –, al
zijn ze schaars, want het heeft iets bovenmenselijks.
Er kan
dus vreugde bestaan terwijl alle redenen ervoor ontbreken of in ieder geval
lijken te ontbreken. Ik vind dat een fascinerend verschijnsel. Je zult er een
pittige kluif aan hebben het psychologisch te verklaren; misschien komt een
godsdienstpsycholoog er in de buurt, maar dan nog blijft er – schrijf ik
intuïtief, ik ben geen godsdienstpsycholoog – iets geheimzinnig onverklaarbaars.
Eigenlijk vermoed ik dat de verklaring voor het raadsel – en daarmee (althans
een deel van) het geheim van vreugde zonder uitwendige aanleiding – verband
houdt met de Nederlandse versie (Vreugde,
vreugde, louter vreugde) van Schillers Ode
an die Freude, en met dit
nummer.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten