(a)sociaal darwinisme
,,Inderdaad. Hoewel in de voorstelling van Malthus een
ideale samenleving door beperkende omgevingsfactoren onmogelijk wordt gemaakt
inspireerde onder andere hij Wallace en Darwin tot hun theorieën omtrent de
overleving van de sterkste in de strijd om het bestaan, met daaraan gekoppeld
gemeenschappelijke afstamming en werden op dit gedachtengoed de opvattingen van
de sociaal darwinisten geënt. Het sociaal darwinisme, hoewel veelvormig, kan
worden gedefinieerd als "een ideologische richting die op grond van
vermeende superioriteit van bepaalde rassen (of volken) meent de zuiverheid van
het ras te moeten bevorderen", actief door strenge selectieregels en
inhumane maatregelen, of passief door de zwakken aan hun lot over te laten
teneinde de sterksten te doen overwinnen. Onder hen waren Marx en Engels, die
de socialistische doctrine ontwikkelden die een ontwikkeling behelsde richting
een ideale (communistische) samenleving; en in hun voetspoor Lenin en Stalin
die hun godsdienstige achtergrond inruilden voor atheïstisch communisme; de
gevolgen van met name Stalins terreur zijn bekend. En aan de andere kant had je
het fascisme met Mussolini en Hitler; daarover hoef ik evenmin uit te weiden.
,,Met afschuw terugkijkend op dergelijke uitwassen roepen
darwinisten nu om strijd dat het sociaal darwinisme geen wetenschappelijke
basis had (veronderstelde doel i.p.v. toeval) en dat Darwin zich juist verzette
tegen uitroeiing van de zwaksten; maar anderzijds zag Darwin duidelijk een
opgaande lijn in de geschiedenis van de ontwikkeling van het intellect en
stelde hij dat de overleving van zwakkeren door betere medicijnen schadelijk
was voor het mensenras. En de critici van het historische sociaal darwinisme
ten spijt: het is springlevend. Ethnische en religieuze zuiveringen zien we
gebeuren in Afrika en in het Midden-Oosten en elders, en in onze ‘beschaafde’
westerse wereld doen de hedendaagse en in opkomst zijnde praktijk rond
embryoselectie en abortus provocatus zorgwekkend veel
denken aan het eugenetische programma Aktion T4 in Nazi-Duitsland, en de
grootste gemene deler is de evolutiegedachte. Hoyle schrijft:
De overtuiging laat mij niet los dat de nihilistische filosofie die de
verlichte geesten sedert de publicatie van Darwins ‘Origin of species’ meenden
te moeten aanhangen, de mensheid in een richting heeft gestuurd die
onvermijdelijk op zelfvernietiging moet uitlopen.
,,Dit nog afgezien van het gebrek aan zingeving dat het
gevolg is van het darwinisme; Kierkegaard formuleert het zo: "Indien er
ten grondslag aan alles slechts een wild gistende macht lag die, terwijl ze
zich in duistere hartstochten wentelde, alles voortbracht, zowel het grote als
het onbeduidende, wat was het leven dan leeg en troosteloos." Dus volgens mij is het een zegen voor de
mensheid als het evolutieparadigma omvergeworpen wordt. Maar zal dat gebeuren?
Professor Van den Beukel spreekt in zijn in 1995
verschenen boek Met andere ogen de
verwachting uit dat dat niet lang meer op zich zal laten wachten. Dit was ook
wat al in 1991 enkele vooraanstaande Franse en Italiaanse wetenschappers
stelden, omdat de evolutietheorie de feiten niet goed verklaart en daarom door
wetenschappers zelf niet meer wordt geloofd. Er zijn echter twee problemen. Het
eerste is dat er nog geen geschikt alternatief gevonden is en het tweede is dat
er een enorme vertraging bestaat in kennisoverdracht tussen de hoge
wetenschappelijke kringen en de maatschappij; het is een bekend feit dat
schoolleerboeken vaak veel verouderde informatie bevatten. Kortom: we zullen
het er nog wel een tijdje mee moeten doen.
,,Helaas, want het evolutiemodel is niet alleen schadelijk
voor de mensheid, het biedt zoals we zagen ook een slechte verklaring voor het
leven; de bezwaren zijn samen te vatten in
15 vragen:
- Hoe is het leven ontstaan?
- Hoe is de genetische code ontstaan?
- Hoe konden mutaties de enorme hoeveelheden informatie in het DNA van levende wezens creëren?
- Waarom wordt natuurlijke selectie, een principe erkend door creationisten, onderwezen als ‘evolutie’, alsof het de oorsprong en de diversiteit van het leven verklaart?
- Hoe zijn nieuwe biochemische verbindingen, bestaande uit meerdere in de juiste volgorde samenwerkende enzymen, ontstaan?
- Levende dingen zien eruit alsof ze zijn ontworpen, dus hoe weten evolutionisten dat ze niet ontworpen zijn?
- Hoe is meercellig leven ontstaan?
- Hoe is geslachtelijke voortplanting ontstaan?
- Waarom ontbreken de (verwachte) ontelbare miljoenen overgangsfossielen?
- Hoe kunnen ‘levende fossielen’ ongewijzigd blijven in de veronderstelde honderden miljoenen jaren, als evolutie binnen hetzelfde tijdsbestek wormen in mensen verandert?
- Hoe heeft ‘blinde’ chemie geest/intelligentie, betekenis, altruïsme en moraliteit gecreëerd?
- Waarom wordt het vertellen van plooibare evolutionaire verhalen die voor elk feit een verklaring bieden getolereerd?
- Waar zijn de wetenschappelijke doorbraken als gevolg van de evolutietheorie?
- Wetenschap experimenteert om erachter te komen hoe dingen werken, hoe ze in elkaar steken. Waarom wordt evolutie, een theorie over de geschiedenis, onderwezen alsof het hetzelfde is als operationele wetenschap?
- Waarom wordt een fundamenteel religieus idee, een dogmatisch geloofssysteem dat onvoldoende overtuigende verklaringen biedt, onderwezen in wetenschapsonderwijs?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten