Het fusiebedrijf Ahold-Delhaize
is een feit. Een feestje voor de onderhandelaars, maar niet voor u en mij.
Albert Heijn was
de grootste supermarktketen in Nederland. Toch waren de AH-topmannen daarmee
niet tevreden, en werden andere bedrijven in binnen- en buitenland
ondergebracht bij Ahold, de in de jaren zeventig bedachte naam van het
moedervennootschap, waaronder Etos, Gall & Gall en Bol.com. Vervolgens
ontketende Ahold, als machtige marktpartij, in 2003 een prijzenoorlog, waardoor
onder andere Edah het veld moest ruimen. Opgeruimd staat netjes, moet directeur
Anders Moberg hebben gedacht.
Tevreden? Welnee. De weg van boekhoudfraude was al
geprobeerd, maar helaas kwam dat in (hetzelfde jaar) 2003 aan het licht, en dat
heeft het internationale bedrijf een lieve duit gekost. Dus had de nieuwe
directeur (CEO, heet dat
tegenwoordig) Dick Boer (ironische naam) een beter idee: fuseren met de
Belgisch-internationale supermarktketen Delhaize.
Dat is dus gelukt. En daarmee is Ahold-Delhaize de grootste in tal van Europese
landen en het oosten van de VS.
Tevreden? Welnee.
Ahold heeft nog een vuil trucje in zijn trukendoos. Een jaar
of tien geleden is die al met succes uitgeprobeerd: eis van je grote leveranciers
met terugwerkende kracht een grote korting, op straffe van beëindiging van het
contract. De meesten kozen eieren voor hun geld, maar niet Peijnenburg. Dus moest
Peijnenburg-koek uit de Albert-Heijnschappen. Maar ja, een zo sterk merk, dat
kun je niet missen: je klanten gaan erom vragen en lopen als je pech heb naar
de concurrent. Zodoende moest AH uiteindelijk bakzeil halen. Toch was het doel
bereikt: een lagere prijs voor de meeste grote merken. Dat die handelaars de
prijsverlaging doorberekenen aan hun leveranciers, uiteindelijk de boeren – met
alle gevolgen van dien voor dierenwelzijn en landschap –, zal mannen als Moberg
en Boer een worst wezen. Dat sommige van die boeren, traditioneel afkerig van
Albert Heijn, daar nu voor buigen als een knipmes, omdat ze via een kleine
organisatie als Delta Milk zuivel leveren aan AH, is vast hilarisch.
Nu dus die truc weer van stal gehaald: met terugwerkende
kracht per 1 januari een "integratiebonus" en nieuwe voorwaarden geëist
van de grote leveranciers als Nestlé, FrieslandCampina en Hak (en vermoedelijk ook
Peijnenburg). Dat zo’n maatregel indruist tegen de Code Eerlijke Handelspraktijken, jammer dan.
Maar, werpt u misschien tegen, lagere inkoopprijzen zijn in het
voordeel van ons als consument. Toch niet, om twee redenen. De eerste heb ik al
genoemd: de gevolgen voor de landbouw. Willen we voorkomen dat de
laatste restjes natuur en landschap worden verpest, dan moet er veel
belastinggeld worden geïnvesteerd. De tweede is dat als de marktleider nog meer
concurrentievoordeel krijgt, dit uiteindelijk weer tot prijsverhogingen kan
leiden.
Het voornaamste doel van de mannen met het grote geld is: nog meer geld verdienen. Geld is
macht, en wie dat heeft kan het gebruiken om er nog meer van te krijgen. Natuurlijk
hebben we de Mededingingsautoriteit, maar die heeft ook maar beperkte macht. Uiteindelijk
echter is de consument machtiger – als die massaal besluit winkels van Albert
Heijn links te laten liggen kan dat een mooi signaal afgeven. Dus: koop niet bij Albert Heijn.
De grote leveranciers zijn welbeschouwd even machtig. Als ze
met z’n allen besluiten niet op de nieuwe voorwaarden van Ahold-Delhaize in te
gaan, dan levert dat op langere termijn voordeel op, zowel voor de handelaren
zelf als voor de boeren – met alle gunstige gevolgen van dien. Dus: barst maar, als het zo moet willen wij niet eens zaken doen met
jullie.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten