BARNEVELD – Gisteren heeft er een ongebruikelijke ‘kanselruil’
plaatsgevonden tussen twee van de grootste Barneveldse kerken. Ds J. Roos van
de Gereformeerde Gemeenten in Nederland (GGN) preekte in de
Midden-Nederland-Hallen (MNH) voor de Doorbrekers, terwijl de voorganger van die
gemeente, Peter Paauwe, preekte in de Hoeksteen.
idealisten
Deze bijzondere gebeurtenis vond plaats nadat een klein
groepje idealisten hierop jarenlang had aangedrongen bij de beide voorgangers.
Deze laatsten hebben uiteindelijk toegegeven en hebben hun eigen kerkleiding
weten over te halen de kanselruil eenmalig toe te staan en mogelijk te maken.
Ongetwijfeld met de nodige moeite.
De ‘actiegroep’ werd geleid door Edwin en Eline van Gehly.
Edwin: “De kerkelijke verdeeldheid in Nederland doet ons pijn. Een zo verdeelde
kerk is niet Gods bedoeling. En het gaat niet alleen over verdeeldheid, maar
vooral ook over eenzijdigheid. Kerken hebben zich zo sterk gespecialiseerd in één
of twee bepaalde leerstellingen dat ze de rest van de bijbelse boodschap uit
het oog verliezen. In Barneveld is die verdeeldheid des te opvallender doordat
de tegenpolen zo’n beetje de grootste en snelstgroeiende gemeenten zijn.”
Eline: ,,Een aantal jaren geleden verspreidde Elsevier een bijzondere uitgave
over het protestantisme in Nederland, waarin de aandacht werd gericht op
Barneveld, juist vanwege die grote en totaal verschillende kerken. Toen dacht
ik al: moeten kerken zich nu zo polariseren? Kan daar niets iets tegen gedaan
worden? Toen hebben we een gebedsgroep opgericht om voor dit probleem te bidden
en te zoeken naar een mogelijkheid om onderling begrip en respect te bevorderen
tussen de verschillende kerken. Want Barneveld heeft op kerkelijk gebied zó
veel te bieden: reformatorisch, evangelisch, Vergadering van Gelovigen,
rooms-katholiek en ga zo maar door.”
Vervolgens zijn er besprekingen gevoerd met de kerkleiding
van de meeste Barneveldse gemeenten, en in het bijzonder die van de Doorbrekers
en de GGN. ,,Vanuit de GGN en andere reformatorische kerkverbanden wordt
regelmatig gewaarschuwd tegen de Doorbrekers en hun verderfelijke leer en
wereldse levensstijl,” licht Edwin toe. ,,De Doorbrekers op hun beurt trekken
veel mensen uit de ‘zware’ kerken en bekritiseren de leer in die kerken ook
regelmatig. Wat zou het dan geweldig zijn, dachten wij, als we, al was het maar
voor één keer, de predikant van de zwaarste kerk een keer konden laten preken
in de moderne evangelische gemeente, en omgekeerd hun voorganger een keer op de
kansel in de grootste en behoudendste kerk van Barneveld te laten preken. We
hebben er jarenlang voor moeten praten en bidden, maar nu is het toch gelukt.”
Eline: ,,Goddank! We hopen dat het velen de ogen zal hebben geopend, dat het
zal zorgen voor wederzijds begrip en dat het voor velen in die kerken en
daarbuiten tot zegen zal zijn. En hopelijk vindt het navolging.”
boosheid
Dat de kanselruil mensen aan het denken gezet heeft is
zeker. Maar of het ooit herhaald zal worden is zeer de vraag. Mogelijk gaat het
nog gebeuren in gemeenten die minder van elkaar verschillen en elkaar niet
beschouwen als ketters, maar Roos en Paauwe zullen vermoedelijk niet vaker van
plek ruilen.
Paauwe had voor de gelegenheid een colbertjasje
aangetrokken, maar stak toch sterk af bij de zwarte broeders van de kerkenraad.
De ouderling van dienst was geïnstrueerd de prediker gewoon voor de dienst een
hand te geven om hem Gods zegen te wensen, maar had er na afloop zichtbaar
moeite mee om hem opnieuw de hand te drukken ter betuiging van instemming met
het gesprokene. Het was moeilijk uit te maken hoe het voor Paauwe was om na
zovele jaren weer eens een traditionele kerkdienst mee te maken.
Roos was gewoon in zijn zwarte pak. Hij kwam echter pas
binnen zodra hij aan de beurt was om te spreken, om niet de hele tijd de
keiharde, ‘wereldse’ muziek te hoeven aanhoren en het gehos van de muziekgroep
te hoeven zien.
Beiden bedankten tijdens hun preek de gemeente voor de
mogelijkheid op die ongebruikelijke plaats te mogen staan, en uitten hun zorg
over de kerkelijke verdeeldheid. Vooral echter maakten ze van de gelegenheid
gebruik om aan te geven waarin de toehoorders en hun leiders dwaalden.
Dit alles zorgde voor nogal wat ophef, en bij velen
boosheid. Wat moet die ketter hier preken? zullen velen gedacht hebben, want
zowel in de Hoeksteen als in de MNH zijn mensen tijdens de dienst boos
weggelopen.
Zo bleken deze kerken, hoe verschillend ook, toch
onverwachte overeenkomsten te vertonen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten