Universele schoonheid
Is een IJsvogel mooier dan een maraboe? Een
paradijsvogel dan een kraai? Een passiebloem dan een Eendagsbloem? Of is dat
allemaal relatief, afhankelijk van je smaak?
Is schoonheid subjectief, oftewel afhankelijk van
de beschouwer? Deels wel, dat geef ik toe. Maar er is objectieve schoonheid, er
bestaan universele maatstaven voor wat fraai is en wat niet. Die maatstaven
zijn echter tamelijk moeilijk vast te stellen en dat is naar mijn mening de
verklaring voor het feit dat tallozen schoonheid beschouwen als iets louter
subjectiefs.
Ik kan het niet bewijzen, maar ik vermoed dat men
in de achttiende eeuw, toen de Avondlandse cultuur op zijn hoogtepunt was, er
niet aan twijfelde of schoonheid was een natuurgegeven en de mate waarin iets
die bezat niet afhankelijk van de beschouwer; en dat doordat de hoogstaande
cultuur geleidelijk teloorging en alle absolute waarheid ter discussie werd
gesteld, ook de kennis van universele schoonheid dieper wegzakte.
Bestaat er objectieve schoonheid? Ja. Ik zal dat
bewijzen met een voorbeeld. Zouden Miss-verkiezingen
mogelijk zijn zonder enige overeenstemming over schoonheid? Natuurlijk worden
de winnaressen bepaald op grond van aantal stemmen, maar de lelijkste mokkels
(mijn verontschuldigingen aan onknappe lezeressen, van wie misschien de meesten
meer inhoud hebben dan degenen met een leuke buitenkant) zul je er niet
aantreffen. Het ene jurylid houdt van een lief gezichtje, een ander van een
brutaal smoelwerk, maar desalniettemin zien we tegen de achtergrond van deze wedstrijden
enkele duidelijke lijnen zich aftekenen:
a) Een regelmatig gezicht is
mooier dan een asymmetrisch gezicht.
b) Lang haar is voor een
vrouw mooier dan kort haar.
c) Kunstmatige schoonheid
(beschilderde gezichten, oorhangers en dergelijke) moet het afleggen tegen
natuurlijke schoonheid.
d) Een jurk is mooier dan een
broek.
e) Een fleurige, zwierige jurk
is mooier dan een strak pakje.
De punten a, b en d spreken voor zich en ieder met
enig gevoel voor schoonheid zal ze zonder meer beamen. Ze maken onderdeel uit
van een universeel schoonheidsideaal. De andere twee behoeven enige
toelichting.
Om met het laatste te beginnen: niet voor niets
kenmerken folkloredansen, waarin schoonheid een centrale plaats inneemt, zich
door kleur en zwier. Bij moderne popdansen gaat het om andere zaken en dus
wordt daar andere kleding gedragen. Wijde kleding richt de aandacht op
zichzelf, strakke kleding richt de aandacht op het lichaam.
Wat betreft punt c: Ten eerste is kunstmatige
schoonheid, bijvoorbeeld verkregen door plastische chirurgie, bedoeld om
afwijkingen van het natuurlijke schoonheidsideaal tot een minimum terug te
brengen.
Het natuurlijke schoonheidsideaal – zit gevoel
voor schoonheid, en zelfs de bijbehorende maatstaven, dan in de natuur
ingebouwd, ingeschapen? Ja, daarvan ben ik overtuigd, althans wat de mens
betreft. Universeel esthetisch gevoel is het schoonheidsgevoel van de mens,
want het heeft geen zin het esthetisch gevoel van een beer of van een ster
hierbij in beschouwing te nemen. Dus als het gaat om de vraag of iets mooi is
zijn er criteria waarover de hele wereld, ondanks alle culturele verschillen,
het min of meer eens is. En dat komt waarschijnlijk heel eenvoudig doordat de
hele mensheid afstamt van een enkel mensenpaar; en ik durf nog een stap verder
te gaan: doordat de Schepper iets van Zijn schoonheidsideaal in de mens
'geprogrammeerd' heeft. En daarmee is het schoonheidsideaal werkelijk
universeel.
En nu zien we het tweede argument waarom
natuurlijke schoonheid het wint van kunstmatige: als een schoonheidsideaal en gevoel
voor wat mooi is in de natuur zit (in onze genen om precies te zijn), dan moet dat
berusten op natuurlijke schoonheid.
wordt
vervolgd
Geen opmerkingen:
Een reactie posten